Ervaringsverhaal
De passie van Drina
Anjers, tulpen en gerbera’s. Drina is gek op bloemen en planten! En dol op haar werk bij bloemenshop Oase in ’s-Heerenberg. Ellen Berghuis, participatiecoach van Estinea vond deze begeleid werkplek voor haar. Wat maakt dit tot een succes?”
Heb ik wel genoeg werk voor Drina?
Wanneer Henk , de eigenaar van Oase, terug is van de veiling begint voor Drina het werk. Ze loopt naar de werkbank achter de winkel. “Hier maak ik de bloemen schoon, verwijder de blaadjes onderaan de bloemen en snij ze schuin af.” Ze pakt een roze gerbera en laat zien hoe ze een ijzerdraad om de steel doet. Als ze klaar is, hangt ze de snoeitangen op de plek en veegt ze de werkbank schoon.
Meer zelfvertrouwen
Het was in het begin zoeken naar wat wel werkt en wat niet, vertelt Henk. “Heb ik bijvoorbeeld wel genoeg werk voor Drina? was het eerste wat ik me afvroeg toen Ellen een jaar geleden mijn winkel binnenstapte. Wij wilden Drina natuurlijk wel wat te doen geven en haar leren kennen.”
Ellen: “En jullie gaven haar een kans! Samen stemden we wensen en verwachtingen op elkaar af. Zo had Henk het meeste te doen voor Drina nadat hij van de veiling terugkwam en Drina gaf aan op een vast moment in de week te willen werken. Dus toen kon ze elke woensdagmiddag aan de slag.”
Het is een combinatie van factoren die het tot een succes maakte, benadrukt Ellen. "Oase gaf Drina de kans om te laten zien wat ze kan. “En de passie van Drina zelf” , vult collega Leonie aan. “We doen iets voor en ze doet het na. Ze heeft er echt gevoel voor en maakt de prachtigste bloemstukjes.”
Initiatief nemen
Inmiddels is ze een onmisbare kracht in het team vertelt Henk. “Ze doet al het voorwerk, zodat de bloemen gereed zijn om boeketten van te maken. Een gemis als ze er niet is.”
Drina pakt een bezem. “Dat is ook typisch Drina: ze neemt zelf het initiatief om bijvoorbeeld te vegen. Ze ziet het werk liggen, loopt een rondje door de winkel, houdt haar werkplek netjes. Echt super”, zegt Leonie. En wat het fijnste aan het werk is? Drina: “De gezelligheid in de winkel, leuke gesprekjes en grapjes met collega’s.”
Een klant rekent af, hoorde wat ze net zei en voegt daaraan toe: “Ik kom hier ook altijd graag voor een praatje!”